Pagina's

23 juli 2012

DIY : Het ontbijt- masker

'Aaah...een gezichtsmasker! Heerlijk verfrissend en een snelle oppepper voor de huid in nood.' Dat dacht ik toen ik aan mijn ontbijtje zat. Want ik was er net achter gekomen dat de etenswaren die ik aan het opeten was, ook wonderen kunnen doen voor je huid. Zodoende heb ik, na wat geknutsel in de keuken, het volgende recept voor een 'ontbijt- masker' gemaakt. Enjoy!




Maar waar zijn al die ingrediënten nou goed voor?



Haver:
Haver bevat van nature een aantal mineralen, vitaminen B1, B2 en B6,  Vitamine E (helpt bij een gevoelige huid) en het belangrijkste; kiezelzuur. Dit is een zuur dat een goede uitwerking heeft op je nagels en haar als je het opeet, maar ook uitwendig heeft het grote voordelen. Zo werkt kiezelzuur verstevigend, en bevordert dit zuur het herstellend vermogen van de huid.

Honing:
Ook honing bevat een flink aantal mineralen (waaronder magnesium, calcium en ijzer) en bevat, net als haver vitamine B1 en B2, maar ook B3 en B5. Daarnaast heeft honing een antiseptische werking. Dit betekent dat het antibacterieel werkt. Deze eigenschap van honing wordt veroorzaakt door zogenaamde 'anti-microbiële middelen'. Say what!? Ja, ik weet het, klinkt erg vaag, maar het komt er op neer dat dit middelen zijn die bacteriëndodend werken. Zo worden deze middelen in de geneeskunde gebruikt om bacterie-infecties te bestrijden. Klinkt smakelijk, I know, maar het helpt je wel van die nare puistjes en onzuiverheden af. Winning!

Yoghurt:
Yoghurt werkt op twee manieren. Enerzijds werkt het ontvettend en antiseptisch, wat fantastisch is voor de onzuivere huid. Anderzijds werkt yoghurt ook hydraterend. Ook verwijdert yoghurt dode huidcellen. Melkzuur uit de yoghurt breekt namelijk de eiwitten af, die de dode huidcellen bij elkaar houden. Zo houd je een mooie frisse huid over, ook dankzij de vitaminen A en E die in yoghurt zitten.

Banaan:
Ook banaan werkt 'tweezijdig': door de antioxidanten en bacteriëndodende bestanddelen in banaan, ga je heel makkelijk de onzuivere huid tegen. Maar banaan werkt ook hydraterend, verzachtend, verstevigend én heeft een positieve werking op acne, eczeem en psoriasis. Kortom: een wondermiddeltje voor elke huid!

Veel plezier met het masker- DIY'en!

Liefs, Wietske

Geen opmerkingen: